Prezydent RP Karol Nawrocki zdecydował się zawetować cztery kolejne ustawy. Wśród nich jest ustawa z dnia 26 września 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Chociaż głównym motywem ustawy jest kwestia skrócenia umów z FRPA, „rykoszetem” decyzję odczują również kierowcy samochodów elektrycznych.
Jak poinformowała Kancelaria Prezydenta w oficjalnym komunikacie, Karol Nawrocki przychylił się do opinii wyrażanych przez przedstawicieli branży transportowej i samorządowców, iż
ustawa z dnia 26 września 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw uderza w rozwój przewozów autobusowych na terenach słabiej zurbanizowanych.– Regulacje wprowadzone do tej nowelizacji – na etapie prac komisji sejmowych, bez związku z celem ustawy i bez konsultacji z branżą – są niekorzystne dla transportu publicznego, a tym samym dla setek tysięcy osób, które na co dzień korzystają z komunikacji publicznej na terenach mniej zurbanizowanych, w celu dojazdu do szkoły, pracy, urzędu czy przychodni. Ustawa miała skrócić czas obowiązywania umów zawieranych z Funduszem Rozwoju Przewozów Autobusowych z dziesięciu do trzech lat, co zdaniem samorządowców, ekspertów i przewoźników ograniczyłoby liczbę istniejących połączeń autobusowych, ponieważ w wielu gminach tylko dzięki FRPA funkcjonuje dziś komunikacja autobusowa. Nie ma zgody Prezydenta na dalsze ograniczanie Polakom dostępu do transportu publicznego – czytamy na stronie Kancelarii.
Decyzja prezydenta ma jednak również wpływ na kilka innych kwestii, a jedną z nich – która najbardziej zainteresowała obywateli – jest kwestia dostępu do buspasów dla samochód elektrycznych i motocykli. Według obecnych przepisów, „elektryki” mogą korzystać z pasów dla autobusów do końca 2025 roku. Motocykle natomiast mają takie prawo tylko w niektórych miastach, co wynika z decyzji lokalnych samorządów. Zawetowana ustawa umożliwiała dostęp do buspasów dla tych pojazdów, a także aut wodorowych, do 1 stycznia 2028.
W zamian, Karol Nawrocki złożył prezydencki projekt do Sejmu, pozbawiony zmian w ustawie o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych.